lördag 26 februari 2011

trons sköld



I efesier brevet kapitel 6 står det om "de heligas vapenrustning och kamp".

I vers 10-12 står: För övrigt, bli allt starkare i Herren och i hans väldiga kraft.
Ikläd er hela Guds vapenrustning, så att ni kan hålla stånd emot djävulens listiga angrepp.
För den kamp vi har att utkämpa är en kamp inte mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råder här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna.

Det står också om trons sköld.
vers 16: Och tag alltid trons sköld, varmed ni ska kunna utsläcka den ondes brinnande pilar.


I psaltaren står en del bibelord om skölden,exempelvis:
psalm 144:1-2 tacksägelse och bön om räddning och välgång.
Av David.
Lovad vare Herren, min klippa, han som lärde mina armar att kriga,
mina händer att strida; min nåds Gud och min borg, mitt värn,min sköld
och min tillflykt, han som lägger mitt folk under mig.


psalm 18:1-2 herrens frälsande kraft
För sångmästaren; av Herrens tjänare David, som talade till Herren denna sångs ord, när Herren räddat honom från alla hans fienders hand och ur Sauls våld.
Han sa: Hjärtligen kär har dig, Herre, min starkhet,
Herre, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min klippa, till vilken jag tar min tillflykt,min sköld och min frälsnings horn, mitt värn.


Psalm 3:4 Den betrycktes rop till Herren. En psalm av David när han flydde från sin son Absalom.
Men du Herre, är en sköld för mig; du är min ära och den som upplyfter mitt huvud.

psalm 5:13 Morgonpsalm i templet: Bön mot de ogudaktiga.
För du, Herre, välsignar den rättfärdige; du betäcker honom med nåd såsom en sköld

Jesus Kristus och hans ord och kraften i hans frälsande kors är min sköld som jag genom tro på honom får ta skydd bakom. Gömma mig själv i Kristus, för fienden,för djävulen kan inte komma åt Honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar