måndag 21 februari 2011

Gå tillsammans


Bibelversen "Kom till mej alla ni som är betungade, så ska jag ge er ro, handlar nog om att Jesus Kristus bjuder människan att komma och söka honom och vandra tillsammans med honom.

Jesus Kristus säger:"Allt har av min Fader blivit mig anförtrott. Och ingen känner Sonen, utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den, för vilken Sonen vill göra honom känd.

Kom till mej, ni alla, som arbetar och är betungade, så ska jag ge er ro.

Ta på er mitt ok och lär av mej, för jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; "så ska ni finna ro för era själar"
För mitt ok är milt och min börda är lätt.

matteus 11:27-30

Ärligt talat så har jag nog mest läst och förstått den versen som att den riktas till de som arbetar och stressar mkt, för att de ska komma till Jesus för att få lite avstressande vila en stund, så de kan orka fortsätta fara runt och stressa vidare. men det är nog lite fel tolkning egentligen tror jag.

Det står ju ta på er mitt ok, och ok är ju ett verktyg man använder för att få till exempel två oxar att dra och arbeta tillsammans åt samma håll.




jeremia 31:21,25
Sätt upp vägmärken för dig, res åt dig vägvisare;
ge akt på vägen, på stigen, där du vandrade.
Och vänd så tillbaka, du jungfru israel,vänd tillbaka till dessa dina städer.

För Herren ska vederkvicka era trötta själar, och alla försmäktande själar ska Herren mätta.




Jeremia 6:16
Så sa Herren:"Ställ er vid vägarna och se till och fråga efter forntidens stigar, fråga, vilken väg som är den goda vägen, och vandra på den, så ska ni finna ro för era själar." Men de svarade :"Vi vill inte vandra på den."
(jonny hansson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar