måndag 11 oktober 2010

Har jag byggt på klippan eller på sanden?

Älskar jag mina ovänner, gör jag gott mot de som hatar mej?Välsignar jag de som förbannar mej?Ber jag för de som förorättar mej?
Om nån tar nåt ifrån mej det som är mitt, låter jag bli att kräva igen det då?
Lånar jag ut till andra utan att förvänta mej att få något igen?
Låter jag bli att döma och fördöma?Förlåter jag?
Vill jag vara lärjunge till Jesus Kristus då ska jag höra och göra de här orden,för att inte falla och bli bortsköljd när "vattenströmmen" kommer.




Och efter sin fader Davids anordning fastställde Salomo de avdelningar, i vilka prästerna skulle tjänstgöra, ävensom leviternas åligganden, att de skulle utföra lovsången och betjäna prästerna - varje dag de för den dagen bestämda åliggandena - så också hur dörrvaktarna, efter sina avdelningar, skulle hålla vakt vid de särskilda portarna; för så hade gudsmannen David bjudit.
Och man vek inte av ifrån vad konungen hade bjudit angående prästerna och leviterna, varken ifråga om någon annan angelägenhet eller i fråga om förråden.
Så utfördes allt Salomos arbete, först intill den dag, då grunden lades till Herrens hus, och sedan intill dess det blev fullbordat. Och så var då Herrens hus färdigt.
2 krönikerboken 8.14-16









Och Jesus Kristus lyfte upp sina ögon och såg på sina lärjungar och sa:
"Saliga(lyckliga och mkt välsignade)är ni som är fattiga, för er hör Guds rike till.
Saliga är ni som nu hungrar, för ni ska bli mättade. Saliga är ni som nu gråter, för ni ska le.
Saliga är ni, när människorna för Människosonens skull hata er och förskjuter och smädar(hånar och förtalar) er och kastar bort er namn som något ont.
Gläds på den dagen,ja, spring upp av fröjd, för se, er lön är stor i himlen. På samma sätt gjorde ju deras fäder med profeterna.

Men till er som lyssnar på mig säger jag:Älska era ovänner, gör gott mot dem som hatar er, välsigna dem som förbannar er, bed för de som förorättar er.
Om någon slår dej på den ena kinden, så håll också fram den andra åt honom; om någon tar manteln(jackan)från dej, så förvägra honom inte heller livklädnaden.(de andra kläderna).
Ge åt var och en som ber dig;och om någon tar ifrån dej det som är ditt, så kräv det inte igen. Så som ni vill att människorna ska göra mot er, så ska ni göra mot dem.
Om ni älskar dem som älskar er, vad tack kan få för det?Också syndare älskar ju dem, av vilka de blir älskade.
Och om ni gör gott mot dem som gör er gott, vad tack kan få för det? Också syndare gör ju detsamma.
Och om ni lånar åt dem, av vilka ni kan hoppas att själva få något, vad tack kan ni få för det? Också syndare lånar ju åt syndare för att få lika igen.
Nej, älska era ovänner och gör gott och ge lån utan att hoppas att få något tillbaka för det. Då ska er lön bli stor, och då ska ni vara den Högstes barn; för hanär mild mot de otacksamma och onda.
Var barmhärtiga, som er Fader är barmhärtig.
Döm inte, så ska ni inte bli dömda; fördöm inte,så sak ni inte bli fördömda.Förlåt och er ska bli förlåtet.
Ge och er sak bli givet. Ett gott mått,väl packat, skakat och överflödande, ska man ge er i famnen; förmed det mått ni mäter med, ska också mätas åt er igen."

Hur kan du säga till din bror:"Broder, låt mig ta ut grandet(det lilla skräpet)i ditt öga,du som inte ser bjälken(timmerstocken)i ditt eget öga? Du skrymtare(som låtsas vara ngt du inte är), ta först ut bjälken(timmerstocken)ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan ta ut det grandet(det lilla skräpet)i din brors öga.

Var och en som kommer till Jesus Kristus och lyssnar på dessa mina ord och gör efter dem, vem är han lik, det ska jag visa er.
Han är lik en man, som ville bygga ett hus och som då grävde djupt och la dess grund på hälleberget. När sedan översvämning kom, störtade sig vattenströmmen mot det huset, men den förmådde ändå inte skaka det, eftersom det var så väl byggt.
Men den som hör och inte gör, han är lik en man,som byggde ett hus på bara jorden utan att lägga någon grund. Och vattenströmmen störtade sig emot det, och strax föll det samman, och det husets fall blev stort."
Lukas 6.20-23,27-38,42,47-49





Därför bör vi så mycket mer akta på det som vi har hört, så att vi inte går förlorade.
För om det ord, som talades genom änglar, blev beståndande och all överträdelse och olydnad fick sin rättvisa lön, hur ska då vi kunna undkomma, om vi inte tar vara på en sådan frälsning? - en frälsning, som ju först och främst förkunnades genom Herren och sedan bekräftades för oss av dem som hade hört honom, varjämte Gud själv ytterligare gav sitt vittnesbörd genom tecken och under och allamöjliga kraftgärningar och genom att dela ut helig ande, allt efter sin vilja.
hebreerbrevet 2.1-4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar