lördag 8 januari 2011

Morgonrodnadens hind




Psaltaren 22
Den rättfärdiges lidande och härlighet.

För sångmästaren, efter "Morgonrodnadens hind";en psalm av David.

verser 12-22

Var inte långt ifrån mig, för nöd är nära, och det finns ingen hjälpare.

Tjurar i mängd omger mig, Basans oxar omringa mig.
Så som glupande och rytande lejon spärrar man upp gapet mot mig.
Jag är lik vatten, som utgjuts, alla mina leder har skilts åt;
mitt hjärta är så som vax, det smälter i mitt liv.
Min kraft är förtorkad och lik en lerskärva, min tunga låder vid min gom,
och du lägger mig i dödens stoft.
För hundar omger mig; de ondas hop har kringränt mig,
mina händer och fötter har de genomborrat.
Jag kan räkna alla mina ben, de skådar därpå, de se med lust på mig.
De dela mina kläder mellan sig och kasta lott om min klädnad.

Men du Herre var inte fjärran;du, min starkhet, skynda till min hjälp.
Rädda min själ från svärdet, mitt liv ur hundarnas våld.
Fräls mig från lejonets gap.
Ja, du bönhör mig och räddar mig undan vildoxarnas horn.



Och när de hade korsfäst honom, delade de hans kläder mellan sig
genom att kasta lott om dem.
Matteus 27:35

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar