fredag 19 november 2010

Kristus eller Kristus

I morse när jag var på väg och vakna såg jag en bild av en staty och människor som sträckte ut sina armar och böjde sig mot statyn.Jag upplevde att det var en staty av en mänsklig, humanistisk Jesus kristus.

Inom new age-religion använder man namnet kristus som en beteckning på det gudomliga i människan. Med betoning på människan.

Hur är det i kristna sammanhang och bland troende kristna då? Kommer Den Helige, Guds son, Herrarnas Herre som nr 1, eller är han nånting i periferin, eller till och med utestängd.
Det är nånting man kan fundera över faktiskt, både i egna livet och för kyrkan.
Vad betyder han för mej, i mitt liv, egentligen.



Jesus Kristus dog inte på korset för att tillfredställa mänsklighetens behov och begär,för att ge människan och de som bekänner honom först och främst lycka, hög materiell standard och bekvämlighet.
Utan för att var och en som tror på honom inte ska förgås(tillsammans med de ogudaktiga) utan ha evigt himmelskt liv.

Jesus Kristus älskade inte det mänskliga livet och världen.
Sa han inte vid något tillfälle om människorna "hur länge måste jag stå ut med er".
Han älskade det himmelska livet och levde för sin himmelske Fader.

Men han hade och har kärlek från Gud till människor och kraft från himlen att förmedla till människorna som kom(kommer) till honom.
Eller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar